قابلیت استفاده؛ سئوی جدید
همان‌طور که در فصل اول ذکر شد، اعتماد و اطمینان به سایت‌ها برای گوگل به‌طور فزاینده‌ای مهم است. سهم کاربران تلفن همراه و تبلت از اینترنت در سال 2015 به بیش از 29 درصد افزایش‌یافته و این موضوع گوگل را مجاب می‌کند برای همه کاربران نتیجه جست‌وجوی خوبی را نمایش دهد. گوگل شروع به دادن اولویت به سایت‌هایی کرده است قابلیت استفاده را برای کاربران در همه دستگاه‌ها ارائه می‌دهد. قابلیت استفاده به‌عنوان یک نتیجه در جستجوگرها، اهمیت بیشتری یافته است، همان‌طور که متخصصان SEO معتقدند شما می‌توانید از ظرفیت‌های سایت خود استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، یک کاربر تلفن همراه در حال جستجو برای تحویل پیتزا در اواخر شب در لس‌آنجلس در نظر بگیرید. یک کسب‌وکار محلی دارای یک سایت با تعداد زیادی از لینک‌ها است، اما هیچ پشتیبانی ویژه‌ای برای کاربران تلفن همراه ندارد، لذا کاربر هیچ‌وقت به این سایت وارد نمی‌شود چون نه توانایی پشتیبانی از فرمان‌های لمسی در سایت وجود دارد و نه قابلیت نمایش در صفحه موبایل. یکی دیگر از مشاغل محلی رقابتی دارای تعداد کم لینک است، اما پشتیبانی خوبی برای کاربران تلفن همراه دارد. طراحی آن کاملاً سازگار برای صفحه‌نمایش موبایل است و کار با آن برای کاربران تلفن همراه راحت است. در بسیاری از موارد، به ازای کاربران تلفن همراه، سایت دوم بالاتر از سایت اول قرار خواهد گرفت.
این فقط یک نمونه از چگونگی کاربرد قابلیت استفاده است که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر رتبه‌بندی شما داشته باشد. درحالی‌که یک واژه مانند قابلیت استفاده کمی مبهم به نظر می‌رسد، بیایید نگاهی به مراحل عملی برای بهبود قابلیت استفاده و قدرت سئو سایت شما داشته باشیم.


1- سایتتان را برای تمامی دستگاه‌ها قابل‌استفاده کنید.

موبایل فرندلی

سایت خود را در دسترس و آسان برای همه نوع کاربر بسازید: دسکتاپ، تلفن همراه و تبلت. راه ساده برای انجام این کار این است که مطمئن شوید سایت شما پاسخگو یا رسپانسیو است، به این معنی که خود را به‌صورت خودکار در همه دستگاه‌ها تغییر داده و دارای پشتیبانی برای کاربران تلفن همراه است. پشتیبانی از تلفن همراه در بخش Bonus در فصل 2 در بخش Update Mobile SEO آورده شده است، اما شما می‌توانید سایت خود را در ابزار زیر وارد کنید تا مشاهده کنید که گوگل چه اندازه سایت شمارا در مورد سازگاری با تلفن همراه قبول دارد؟!

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly


2- کیفیت محتوایی خود را افزایش دهید.

کیفیت محتوا

لازم است که سایت شما ویرایش شود، و هرچه بیشتر شما محتوای خود را “باکیفیت” کنید، نتایج بهتری را دریافت خواهید کرد. اگر محتوی قانع‌کننده‌ای ارائه دهید، کاربران زمان بیشتری را در سایت شما صرف می‌کنند و احتمال بازگشت به نتایج جستجو کمتر است. کاربران نیز بیشتر احتمال دارد تا محتوای شمارا به اشتراک بگذارند. گوگل این را می‌بیند و رتبه‌بندی شمارا بهبود می‌دهد.


3- در سایتتان تمیز کد بزنید.

کدهای تمیز

به‌طور شگفت‌آوری، تعداد سایت‌های دارای کدهای نامنظم زیاد است! این موضوع خواندن کد سایت را هم برای موتور جست‌وجو و هم برای مرورگر وب سخت می‌کند. اگر خطاهای HTML در سایت شما وجود دارد، این بدان معنی است که آن را به بهترین شیوه پیاده‌سازی نکرده‌اند. بدین ترتیب ممکن است سایت شما در مرورگرهای مختلف با شکل‌های متفاوت نشان داده شود و حتی از این بدتر؛ موتور جست‌وجو در بررسی سایت شما به‌اشتباه بیفتد. این موضوع را با توسعه‌دهنده وب‌سایت خود در میان بگذارید.


4- درباره popup ها و تبلیغات زیاده‌روی نکنید.

معمولاً سایت‌هایی که تبلیغات زیادی دارند رتبه خوبی در جست‌وجو نخواهند داشت. البته سئو سایت درباره تعداد تبلیغات در سایت شما مقدار دقیقی را توصیه نمی‌کند بااین‌حال خودتان می‌توانید متوجه شوید چه تعداد تبلیغ بیش‌ازحد می‌باشد.


5- “کارایی” سایت خود را بهبود ببخشید.

آیا در سایت شما سرعت استفاده از وب کم پایین است؟ یا دارای مجموعه‌ای از لینک‌ها و تصاویر خراب است؟ این موضوع باعث می‌شود، کاربر سایت شما خاطره خوبی از سایت شما نداشته باشد. اطمینان حاصل کنید که سایت شما بر روی یک هاست قابل‌اعتماد قرار دارد و پهنای باند شما تغییر نمی‌کند. حتی بهتر است، مطمئن شوید که سایت شما بر روی یک سرور در شهر شما میزبانی‌شده است و این باعث می‌شود که کاربران محلی سریع‌تر بتوانند به محتوا و قابلیت‌های سایت دسترسی پیدا کنند. سپس تمامی خطاهای 404 را به توسعه‌دهنده خود گزارش دهید. خطای 404 وقتی رخ می‌دهد که کاربر سایت به یک لینک اشتباه یا ناموجود برود. این موضوع باعث می‌شود سایت شما به چشم گوگل یک سایت سطح پایین به نظر برسد. خوشبختانه، این اشتباهات قابل اصلاح است. شما می‌توانید با استفاده از گوگل کنسول این خطاها را بیابید. اگر بر روی خطا کلیک کنید و سپس روی «Linked From» کلیک کنید صفحات با لینک‌های شکسته را به دست می‌آورید. این مسئله را خودتان پیگیری کنید یا به توسعه‌دهنده وب اطلاع دهید.

https://www.google.com/webmasters/tools

اگر می‌خواهید ابزارهای خارجی را برای سرعت بخشیدن به قابلیت استفاده سایت خود افزایش دهید، من این دو منبع را مفید دانستم: BrowserStack – برای امتحان، و برنامه‌های استفاده دائمی 29 دلار در هرماه شروع می‌شوند.

https://www.browserstack.com

BrowserStack به شما این امکان را می‌دهد سایت خود را در بیش از 700 مرورگر مختلف یک‌بار تست کنید. شما می‌توانید پیش‌نمایش این را ببینید که چگونه سایت شما در تبلت، دستگاه‌های تلفن همراه و همه مرورگرهای مختلف مانند Chrome، Firefox، Safari، Internet Explorer و غیره کار می‌کند. این کار برای اطمینان از صحت آن در بسیاری از دستگاه‌های مختلف مفید است. در MyUI استفاده کنید. امتحانش مجانی است. و برای استفاده بیشتر باید حداقل 35 دلار بپردازید.

http://www.trymyui.com

با استفاده از MyUI فیلم‌ها، کلیپ‌های صوتی و نظرسنجی از کاربران را فراهم می‌کند. و تمامی مشکلات را گزارش می‌کند. آزمون‌های قابلیت استفاده مناسب آن برای پروژه‌های بزرگ توصیه می‌شود. استفاده اولیه آن رایگان است. و این ابزار، ابزار خوبی جهت تست سایت است.

4.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.