فاکتورهای صفحه
- کلمه کلیدی در تگ عنوان: تگ عنوان دومین بخش مهم محتوای صفحه است، درنتیجه سیگنال قوی در سئو page-on ارسال میکند
- شروع تگ عنوان با کلمه کلیدی: بر مبنای اطلاعات Moz، تگ عنوانی که با کلمه کلیدی شروع میشود در مقایسه با تگ عنوانی که کلمه کلیدی در انتهای آن قرار دارد، از کارایی بهتری برخوردار است.
- کلمه کلیدی در تگ توضیحات: در فاکتور های صفحه این هم نشانه دیگر مرتبط بودن است و شمارا متمایز میسازد.
- وجود کلمه کلیدی در تگ H1: تگ H1 دومین تگ عنوان است که سیگنال مرتبط بودن را به گوگل ارسال میکند.
- کلمه کلیدی عبارتی است که بیشترین استفاده از آن در متن شده: انتخاب کلمه کلیدی که بیشتر از سایر کلمات مورداستفاده قرارگرفته، نشانه مرتبط بودن است.
- طول محتوا: محتوایی که کلمات بیشتری دارد میتواند سطح گستردهتری را پوشش دهد و به مقالات سطحی و کوتاه ارجحیت دارد.
- تراکم کلمه کلیدی: تراکم کلمه کلیدی مبنایی است که گوگل از آن برای انتخاب عنوان صفحه استفاده میکند؛ اما استفاده بیشازحد میتواند به شما آسیب برساند. که در فاکتورهای صفحه باید این موارد رعایت گردد.
- پنهانسازی معنایی کلمه کلیدی در محتوا (LSI: (LSI کلمات کلیدی به موتورهای جستجو کمک میکند معنی کلماتی که بیش از یک معنیدارند را بتواند استخراج کند. وجود یا عدم وجود LSI نشانه کیفیت محتوا است.
- کلمات کلیدی LSI در عنوان و تگ توضیحات: بهعنوان محتوای صفحه، کلمات کلیدی LSI در صفحه تگ متا به گوگل در تشخیص بین مترادفها کمک میکند. همچنین بهعنوان یک نشانه مرتبط بودن هم هست.
- سرعت بارگذاری صفحه از طریق HTML: هم گوگل و هم بینگ از سرعت بارگذاری صفحه بهعنوان یک فاکتور رتبهبندی استفاده میکنند. عنکبوتهای موتورهای جستجو بهراحتی میتوانند سرعت سایت شمارا بر اساس کدهای صفحه و حجم فایلها تخمین بزنند.
- محتوای تکراری: محتوای یکسان در همان سایت میتواند روی دید موتورهای جستجو نسبت به آن سایت تأثیر منفی داشته باشد.
- نگارش = متعارف: استفاده از این تگ مانع از این میشود که گوگل صفحاتتان را محتوای تکراری محسوب کند.
- سرعت بارگذاری صفحه از طریق کروم: ممکن است گوگل از دادههای کاربران کروم برای کنترل بهتر سرعت صفحه استفاده کند و بهتر است شما برای افزایش سرعت سایت از CDN استفاده کنید.
- بهینهسازی تصاویر: تصاویر page-on سیگنال مرتبط بودن مهمی از طریق نام فایلش، متن Alt، عنوان، توضیحات و تیتر به موتورهای جستجو ارسال میکند.
- تأخیر در بهروزرسانی محتوا: در آپدیتهای اخیر گوگل ریتم قرار دادن محتوا مخصوصاً برای جستجوهایی که حساس به زمان است، اهمیت پیداکرده. این فاکتور بسیار حائز اهمیت است و گوگل تاریخ آخرین بهروزرسانی را برای صفحات خاص نشان میدهد.
- مقدار بهروزرسانی محتوا: مقدار ویرایش و تغییر یک فاکتور تازگی است. افزودن یا حذف کامل یک بخش، نسبت به تغییر مفهوم چند تا از کلمات بهروزرسانی چشمگیرتری است.
- پیشینه بهروزرسانی صفحه: در طول زمان، صفحه هرچند وقت یکبار بهروزرسانی شده؟ روزانه، هفتگی، هر 5 سال یکبار. تناوب بهروزرسانی صفحه در تازگی آن تأثیرگذار است.
- مشهود بودن کلیدواژه: داشتن کلیدواژهای که در 100 کلمه اول محتوا ظاهر شود، یک نشانه مرتبط بودن مهم است.
- کلمه کلیدی در تگ H3, H2: وجود کلمه کلیدی در زیر عنوان H3, H2 میتواند نشانه کوچکی از مرتبط بودن باشد. هیئت Moz هم با این موضوع موافق است.
- چیدمان کلمات کلمه کلیدی: تقدم و تأخر در کلمات کلیدی میتواند موجب کسب رتبه بهتر و یا رتبه ضعیفتر شود. بهترین کار این است که از research keyword استفاده کنید.
- کیفیت لینکهای خروجی: بسیاری از سئو کارها فکر میکنند که لینک فرستادن به سایتهای خوشنام میتواند سیگنال اطمینان به گوگل بفرستد.
- تم لینکهای خروجی: بر اساس Moz، موتورهای جستجو محتوای صفحهای که شما به آن لینک کردید را بهعنوان نشانه مرتبط بودن مورداستفاده قرار میدهند. بهعنوانمثال اگر صفحه شما راجع به ماشین باشد و به صفحهای که راجع به فیلم است لینک کنید، این کار به گوگل میگوید که صفحه شما راجع به فیلم ماشینها است نه خودرو.
- گرامر و امال: گرامر و امالی مناسب و صحیح نشانه کیفیت است و حائز اهمیت میباشد.
- محتوای همزمان: آیا محتوایی که در صفحهتان است اصل میباشد؟ اگر یک بخش یا کپی از کل محتوای یک صفحه ایندکس شده باشد، نمیتوانید مانند صفحه اصلی رتبه کسب کنید.
- محتوای تکمیلی مفید: محتوای تکمیلی مفید شاخصی است برای کیفیت سایت. برای مثال شامل مبدل ارز، ماشینحساب بهره وام و دستورالعملهای تعاملی.
- تعداد لینکهای خروجی: تعداد زیاد لینکهای خروجی میتواند به رتبهبندی صفحهتان آسیب بزند.
- عناصر چندرسانهای: عکسها، ویدئوها و سایر عناصر چندرسانهای میتواند نشانه کیفیت محتوا باشد.
- تعداد لینکهای داخلی صفحه: تعداد لینکهای داخلی صفحه نشاندهنده اهمیت مرتبط بودن سایر صفحات سایت است.
- کیفیت لینکهای داخلی صفحه: لینکهای داخلی از صفحات معتبر در دامنه، نسبت به صفحاتی که PR ندارند یا ضعیف است، تأثیر بیشتری دارد.
- لینکهای خراب(شکسته): داشتن تعداد زیادی لینک شکسته در صفحه میتواند نشانهای از نادیده گرفتهشده یا رهاشده باشد. ارزیاب اطلاعات گوگل از لینکهای خراب برای ارزیابی کیفیت صفحه اصلی استفاده میکند.
- سطح خواندن: هیچ شکی نیست که گوگل سطح خواندن صفحات وب را تخمین میزند و یک سطح اولیه خوانده میتواند به رتبه صفحهتان کمک کند. سطح خواندن یک فاکتور است که کیفیت سایت را از تولید محتوای آن جدا میکند.
- لینکهای وابسته: لینکهای وابسته بهخودیخود باعث خراب کردن رتبه شما نمیشوند؛ اما اگر تعداد آنها خیلی زیاد باشد، ممکن است الگوریتمهای گوگل توجه بیشتری به سایر نشانههای کیفیت سایت شما بکند تا اطمینان حاصل نماید که شما یک سایت وابسته نیستید.
- خطاهای HTML / اعتبار W3C: تعداد زیاد خطاهای HTML یا برنامهنویسی نامرتب میتواند نشانه پایین بودن کیفیت سایت باشد. موضوع بحثبرانگیز این است که خیلیها در سئو فکر میکنند اعتبار W3C، یک نشانه کیفیت ضعیف است.
- اعتبار یا قدرت دامنه میزبان صفحه: همهچیز برابر است، یک صفحه در دامنه معتبر، بالاتر از یک صفحه در دامنه کم اعتبار است.
- رتبهبندی صفحه: کاملاً مرتبط نیست اما بهطورکلی PR بالاتر صفحه در مقایسه با PR پایینتر منجر به رتبه بهتر میشود.
- طول URL: طولانی بودن بیشازحد URL ممکن است به دیدهشدگی شما در جستجو صدمه وارد کند.
- راه URL: صفحهای که به صفحه اصلی نزدیکتر است ممکن است اعتبار بالاتری کسب کند.
- ویراستاران انسانی: اگرچه هرگز تائید نشده اما گوگل حق انحصاری اختراع یک سیستم را دارد که به ویراستاران انسانی امکان میدهد در SERPs نفوذ پیدا کنند.
- طبقهبندی صفحه: طبقهای که صفحه در آن ظاهر میشود یک نشانه مرتبط بودن است. صفحهای که در یک طبقه مرتبط قرار میگیرد نسبت به صفحهای که در طبقهای غیر مرتبط است، امتیاز مرتبط بودن بیشتری کسب میکند.
- تگهای وردپرس: تگهای خاص وردپرس نشانه مرتبط بودن است. تنها روشی که سئوتان را بهبود میبخشد، مرتبط بودن بخشهای مختلف محتوا و همچنین مجموعهای از پستها است.
- کلمه کلیدی در URL: این نشانه دیگر و مهم مرتبط بودن است.
- رشته URL: طبقه داخل در رشته URL توسط گوگل خوانده میشود و یک سیگنال موضوعی راجع به اینکه صفحه در چه مورد است، ارائه میکند.
- مراجع و منابع: با استناد به مراجع و منابع، مانند آنچه مقالات پژوهشی انجام میدهد، میتواند نشانهای از کیفیت باشد. دستورالعملهای کیفیت گوگل میگوید که بازبینها باید نگاه کردن به یک صفحه چشمشان به منابع باشد: موضوع باید تخصصی و منابع آن معتبر باشد.
- فهرستهای شماره و نشانهدار: فهرستهای شماره و نشانهدار کمک میکند تا محتوایتان برای خواننده تفکیکشده باشد. گوگل هم با این کار موافق است و محتواهایی که شماره و نشانه دارد را ترجیح میدهد.
- اولویت صفحه در نقشه سایت: اولویتی که به یک صفحه از طریق فایل.sitemap xml داده میشود میتواند روی رتبهبندی تأثیر بگذارد.
- تعداد بیشازحد لینکهای خروجی: بعضی از صفحات راه به تعداد بسیار زیادی لینک دارند که موجب مبهم شدن صفحه و پرت شدن حواس از محتوای اصلی میشود، این مورد را باید از موارد خیلی مهم در فاکتور های صفحه در نظر داشت. مخصوصا در لینک بیلدینگ که دوستان رعایت نمی کنند.
- مقدار سایر کلمات کلیدی برای رتبهبندی صفحه: اگر صفحه برای چندین کلمه کلیدی رتبه داشته باشد، این امر نشانه داخلی کیفیت برای گوگل است.
- سن صفحه: اگرچه گوگل محتواهای جدید و صفحات قدیمی که محتوایشان را بهطور منظم بهروز میکنند ترجیح میدهد اما صفحات جدیدی که کارایی خوبی داشته باشند هم موردقبول خواهند بود.
- چیدمان کاربرپسند: وقتی طرحبندی صفحه در بالاترین کیفیت باشد موجب میشود که محتوا بلافاصله قابلمشاهده شود.
- دامنههای رهاشده(Domains Parked): بر مبنای بهروزرسانی دسامبر 2011 گوگل، دیدهشدگی در جستجو برای دامنههای رهاشده کاهش یافت.
- محتوای مفید: گوگل بین محتوای باکیفیت و مفید تمایز قائل میشود.
- محتوایی که دارای ارزش و بینش منحصربهفرد است: گوگل شروع کرده است به از دور خارج کردن سایتهایی که محتوای جدید و مفید ارائه نمیکنند خصوصاً سایتهای وابسته.
- صفحه ارتباط با ما: گوگل سایتهایی که اطلاعات تماس با ما مناسبی دارند را ترجیح میدهد و اگر اطلاعات تماستان منطبق با اطلاعات دامنهتان باشد، پاداش در نظر میگیرد.
- اعتماد دامنه / رتبه اعتماد: اعتماد سایت توسط لینکهایی که از سایتهای معتبر به آن داده میشود موردسنجش قرار میگیرد. این فاکتور رتبهبندی بسیار حائز اهمیت است.
- معماری سایت: سایتی که اجزای آن بهخوبی در کنار هم قرارگرفتهاند و معماری مناسبی دارد به گوگل کمک میکند تا محتوای آن را ازنظر موضوعی سازماندهی کند.
- بهروزرسانی سایت: اینکه هرچند وقت سایت بهروزرسانی و محتوای جدید به آن افزوده میشود، فاکتور تازگی سایت است.
- تعداد صفحات: تعداد صفحات سایت نشانه ضعیفی از اعتبار است. این موضوع به گوگل کمک میکند تا یک سایت بزرگ را از یک سایت وابسته تشخیص دهد. که این مورد را باید یکی از فاکتورهای صفحه دانست.
- وجود نقشه سایت: نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک میکند تا صفحات شمارا راحتتر، کاملتر و باقابلیت دیدهشدگی بهتر ایندکس کنند.
- زمان کار سایت (Uptime): زمان خرابی (downtime) زیاد سایت به دلیل مسائل مربوط به سرور یا تعمیرات باعث صدمه زدن به رتبه سایت میشود.
- محل سرور: محل سرور ممکن است محل کسب رتبه سایت را در مناطق جغرافیایی مختلف تحت تأثیر قرار دهد. خصوصاً برای جستجوهای جغرافیایی خاص خیلی مهم است.
- گواهی SSL: گوگل گواهی SSL را ایندکس میکند و از HTTPS بهعنوان نشانه رتبهبندی استفاده مینماید.
- شرایط استفاده از خدمات و صفحات حفاظت: این دو صفحه به گوگل کمک میکنند تا تشخیص دهد این سایت از اعضای قابلاعتماد اینترنت هست یا نه.
- اطلاعات متا تکراری در سایت (On Information Meta Duplicate Site): وجود اطلاعات متا تکراری در سایت میتواند موجب افت قابلیت دیدهشدگی سایتتان شود.
- راهنمای اطلاعات: این شیوه چیدمان کاربرپسند به کاربر کمک تا بداند در کجای سایت قرار دارد و همچنین از فاکتورهای رتبهبندی است.
- بهینهسازی برای موبایل: این احتمال وجود دارد که سایتهای ریسپانسیو در جستجوهای با گوشی در رتبه بالاتر قرار گیرند. همچنین تگ “friendly Mobile” به سایتهایی که در موبایل بهدرستی نشان داده میشوند افزودهشده است. علاوه بر این گوگل شروع به جریمه سایتهایی که در جستجوی موبایل، friendly mobile نیستند، نموده است. که این فاکتور شدیداً توسط گوگل چک میشود که دوستان حتماً این مورد را جزو موراد خیلی مهم فاکتورهای صفحه در نظر بگیرید، که شامل جریمه های گوگل ن
- یوتیوب: بدون شک ویدیوهای یوتیوب در SERPs ترجیح دارد؛ زیرا موتورهای جستجو دریافتند که بعد از Panda Google سایت com.YouTube بیشترین ترافیک را دارد.
- قابلیت استفاده سایت: سایتی که استفاده از آن یا مسیریابی در آن سخت است امکان دارد به دلیل کاهش زمان ماندن در سایت، مشاهده صفحات و افزایش نرخ خروج، رتبهبندی آن آسیب ببیند، که باید این مورد را جزو یکی از موارد فاکتور های صفحه در سئو سایت در نظر گرفت.
- استفاده از Tools Webmaster Google and Analytics Google: برخی فکر میکنند تنها نصب این دو برنامه روی سایت میتواند ایندکس شدن آن را بهبود بخشد. همچنین موجب میشود با دادن اطلاعات بیشتر به گوگل برای کار کردن، رتبه سایت مستقیماً تحت تأثیر قرار گیرد.
- عقیده کاربران / شهرت سایت: عقیده و نظر کاربران در مورد سایت شما کمک بسیاری زیادی میکند تا موتورهای جستجو شهرت و اعتبار شمارا افزایش دهند. درج نظر در سایت و فعالیت در آن توسط کاربران باعث افزایش شهرت آن نزد موتورهای جستجو میشود.
جهت مشاوره SEO و صحبت با کارشناس مشاور سئو با ما در تماس باشید.
مطلب پیشنهادی : فاکتورهای بک لینک
احسن بر شما خیلی قشنگ توضیح دادید. تشکر.